Artikel

Kyststien: Fra Sandvig til Gudhjem

Denne etape byder nogle af Bornholms mest bjergtagende udsigter, dramatiske klippeformationer og paradisagtige ferieområder.

Nyttig information om turen

Ruten er en af Kyststiens mellemlange etaper, og også en af de mere krævende ture. Terrænet er meget varierende, og underlaget vil være både asfaltvej og sti. Du vil komme forbi stemningsfylde klippekyster, hyggelige fiskebyer med gamle byhuse samt opleve fantastiske udsigter fra klippetoppe.

Her får du – i kort form – de vigtigste informationer om kyststi-etapen fra Sandvig til Gudhjem:

Ruten

Sandvig Havn – Strandvejen – Allinge – Sandkås – Tejn – Stammershalle – Bådsted – Døndale Å – Bornholms Kunstmuseum – Helligdomsklipperne –  Stevelen – Salene Bugt – Nørresand – Gudhjem Havn

Længde og sværhedsgrad

Sandvig – Tejn, ca. 6 ,5 km. (Middel)
Tejn – Helligdomsklipperne, ca. 5,5 km. (Middelsvær)
Helligdomsklipperne – Gudhjem, ca. 6,5 km. (Svær)
I alt en strækning på ca. 18,5 km.

Start / Slut

Turen starter ved Sandvig Havn og slutter på Gudhjem Havn. Turen varer ca. 5 timer.

Rutebeskrivelse og flere tips

Denne strækning langs kyststien er på ca. 18 km og kan opdeles i flere underafsnit. Der er derudover adskillige oplagte muligheder for at forlænge etapen. Særligt strækningen fra Helligdomsklipperne til Gudhjem, beskrives af mange som en af de smukkeste strækninger på øen.  Herunder får du en rutevejledning for etapen og tips til nogle af de seværdigheder, som du kommer til undervejs på din rute. Du kan klikke på billederne for at få mere information om de enkelte steder.

Her er rutebeskrivelsen og undervejs kommer du forbi disse seværdigheder:

Allinge Havn

Ruten starter ved Sandvig Havn, og herfra følger du Strandvejen mod Allinge. Oprindeligt var de to byer små fiskerlejer, men det kan i dag være svært at se hvor den ene ender, og den anden begynder. På byskiltet står der da også Allinge-Sandvig. Fra Allinge Havn følger du kysten forbi Netto og Nordbornholms Røgeri, og holder dig på den vej, som ligger nærmest kysten. Kort efter deler vejen sig i to, og du følger den venstre vej langs kysten. Her kommer du ud på en sti, som tager dig igennem et højdemæssigt varierende men vandringsvenligt landskab. Stien fører dig direkte til Tejn, men fra Sandkås kan du med fordel vælge at følge cykelstien i stedet. Den løber parallelt med stien.

TIP: På vejen mellem Sandvig og Allinge, kan du vælge at tage en omvej til Madsebakke - et berømt helleristningsfelt fra Bronzealderen. Følg skiltene fra Nordlandshallen, som du finder på vejens højre side i starten af Allinge. Turen frem og tilbage fra Kyststien til Madsebakke er kun omkring en kilometer.

OBS: I både Allinge-Sandvig og Tejn finder du dagligvarebutikker samt overnatnings- og spisemuligheder. Derudover findes der toilet- og badefaciliteter ved havnene.

Tejn Havn

Tejn er et gammelt fiskerleje, hvis havn blev kraftigt udvidet, da fiskeriet var på sit højeste. I dag kan du her opleve Smedjen Steetfood og events og ivandet. Fra havnen går du tilbage til hovedvejen Strandvejen, som du følger ud af byen mod sydøst. Efter byskiltet vandrer du langs cykelstien, som snor sig langs klippekysten. Kort efter du har passeret Stammershalle Badehotel, begynder terrænet at stige. Efter omkring 700 meter, drejer du ind ved Jydeskæret, og for enden af vejen fortsætter du til venstre, hvor du kort efter vil finde kyststien igen. Du fortsætter langs kysten, indtil Døndalen skærer sig igennem landskabet.

OBS: Ved Døndalens parkeringsplads, på modsatte side af vejen fra cykelstien, finder du offentlige toiletter.

Døndalen

Fra Døndalen følger du kyststien, som tager afsked med cykelruten umiddelbart efter Døndalen. Du kan vælge at fortsætte ad cykelstien, hvis du gerne vil slå et smut forbi Bornholms Kunstmuseum. Det går op ad bakke, uanset hvilken vej du vælger. Følger du kyststien, ender du hurtigt ved Helligdomsklipperne. Har du valgt at gå langs cykelstien til Bornholms Kunstmuseum, følger du herefter stien på højre side af museet, der tager dig ned mod kysten og Helligdomsklipperne.

TIP: Har du mod på at forlænge vandreturen, bør du ikke snyde dig selv for at opleve selve Døndalen. Her finder du Danmarks højeste vandfald, i overdådigt skønne naturomgivelser. Turen til vandfaldet og retur til Kyststien, er omtrent to kilometer lang, og du skal regne med at bruge ca. en time ekstra i den skønne sprækkedal.

OBS: Du finder offentlige toiletter ved Bornholms Kunstmuseum og Bornholmerpladsen.

Helligdomsklipperne

Ved Helligdomsklipperne skal du ikke snyde dig selv for en tur ned af trapperne, hvor man får det bedste udsyn over de ikoniske klippeformationer. Du kan også her udforske Sorte Gryde, som er en 60 meter dyb grotte – husk lommelygten! Herfra går stien ellers langs klippekanten, hvor du får fantastisk udsigt ned til de stejle klipper. Landskabet skifter dog efterhånden fra klippeformationer til skov, og du går her nedad igen. Snart befinder du dig i et marklandskab, hvor stien bugter sig langs græssende får. Du kommer forbi Røstad, et tidligere fiskerleje, som i dag er privatejet. Du følger stien videre gennem et idyllisk skovlandskab, til du når Salene Bugt.

Salene Bugt

Her lå engang en af Bornholms fineste sandstrande, men gennem tiden er sandet på mystisk vis forsvundet. Til gengæld er stedet i dag yderst velbesøgt af lystfiskere. Stien og skiltningen følger bugten hele vejen rundt, indtil det herefter går stejlt opad igennem skoven, hvor du kan nyde udsigten mod nord. Snart ankommer du til Nørre Sand og Gudhjem.

OBS: Ved Salene Bugt finder du en primitiv lejrplads, hvor du må slå dit telt op.

Gudhjem

Etapen ender i en af Bornholms smukkeste byer (og Danmarks eneste bjergby!), Gudhjem. Måske har du fortjent specialiteten 'Sol over Gudhjem' oven på dagens strabadser? Gudhjem er i hvert fald et oplagt sted at hvile benene.

TIP: Fra Gudhjem kan du tage en færge til Christiansø, Danmarks østligste punkt. Færgeoverfarten tager ca. en time hver vej, men vær opmærksom på hvornår færgen sejler.

App: Bornholm - Den Officielle Rejseguide til iOS

Med denne app, udgivet af Destination Bornholm, får du alt, hvad du skal vide om Bornholm. Og i app’en finder du gode og nyttige tips til overnatning, spisesteder, indkøbsmuligheder og transport på din vej langs kyststien.

Gratis

Litteratur om kyststien på Bornholm

Ønsker du flere informationer og kortmateriale til kyststien på Bornholm, så kan vi anbefale to bøger, som begge kan købes i vores webshop eller hos turistinformationerne på øen: