Artikel

Klatring i Moseløkken Stenbrud

Et af de vigtigste klatreområder på Bornholm

Moseløkken Stenbrud

Moseløkken Stenbrud er det vigtigste og mest udviklede sportsklatreområde på Bornholm, og her findes over 100 boltede klatreruter i alle grader og stilarter. På trods af, at der stadig brydes granit i bruddet, har man siden 2007 haft lov til at klatre og etablere boltede klatreruter. Pas vel på, at vi kan opretholde dette gode forhold mellem klatresporten og den erhvervsmæssige udnyttelse af et af vores fælles råstoffer; granitten.

Alle ruter har moderat afstand mellem boltene, og der findes dobbelt bolte i toppen af hver rute til nedfiring. Hvis man ønsker at etablere topreb, så brug dine egne karabiner i toppen, så boltene ikke bliver slidt unødigt! Der er i øvrigt stor forskel på højden af væggene; de spænder fra 6 m til 35 m, men selvom nogen vil finde det nyttigt med et 70 m reb, kan man sagtens nøjes med kortere, da der findes standpladser midtvejs på de lange ruter.

Vær opmærksom på, at der i et stenbrud som dette kan være særligt mange løse sten og blokke. Bær derfor altid hjelm!

Områdebeskrivelse

Går man ned i stenbruddet finder man på sin højre hånd først Skolevæggen med nogle af de nemmeste ruter – og nogle der er noget svære. Fortsætter man ned i bruddet kommer så Nederen med en enkelt svær rute og derefter Bowlingvæggen, der hvor de første ruter blev etableret i 2007. Så kommer Trapetzvæggen og den imponerende og meget karakteristiske Wirevæggen. Helt ned i bunden af bruddet, umiddelbart før vejen svinger til venstre, finder man nogle metaltrin op til den overhængende Museumsvæggen, hvor der endnu kun findes nogle få og meget svære ruter. Umiddelbart derefter når man den store vestvendte Undervejsvæggen, hvor man må klatre i to reblængder for at nå til tops. I venstre side af Undervejsvæggen finder man dels Den lille Gumbas, hvor der er et par vinterruter, men også nogle metaltrin op til Den store Gumbas, Overen og Softice med nogle af de mest populære middelsvære ruter. Hvis man nede i bunden følger væggen videre til venstre finder man El Kaptajnen med nogle kortere ruter, og går man op ad en rampe finder man Laustvæggen med en mangfoldighed af fine og meget lange ruter med standpladser midtvejs.
Klatrebegrænsninger

Advarsel

Stenbruddet er aktivt. Der arbejdes med tungt maskineri og der sprænges med dynamit!
Klatring er således tilladt i weekender, på helligdage og i ferier. Hvis man kommer på et tidspunkt, hvor der arbejdes, skal man altid spørge stenbryderne om lov, før man giver sig i kast med at klatre.

Vejbeskrivelse

Når man kører ad vej 159 ind i Allinge, finder man en benzintank på sin højre side i forbindelse med et vejkryds. Der drejer man til venstre ad Pilebroen, og følger denne indtil den ender i Pilegade. Der drejer man til venstre og fortsæt ad Pilegade indtil den ender i Moseløkkevej. Der drejer men til venstre og følger den grusede vej indtil Moseløkken Stenbrudsmuseum, hvor det er muligt at parkere.
Pas på ikke at blokere adgangsvejene og pas på cyklisterne!
For at komme ned i stenbruddet skal man dreje til venstre umiddelbart før stenbrudsmuseet og følge grusvejen indtil stenbruddets indgang på højre hånd.

Overnatning

200 m fra stenbruddet findes Egeløkke Naturcamping, der er en primitiv lejrplads med to shelters, plads til småtelte og adgang til bad og toiletter. Her finder man ofte selskab af andre klatrere.
Moseløkken Stenbrudsmuseum

På kanten af stenbruddet står Moseløkkehus, der blev konstrueret fra forskellige typer bornholmsk granit og er hjemsted for Moseløkken Stenbrudsmuseum. Udstillingerne viser øens geologiske struktur, og fortæller historien om den danske granit industri og arbejdet som stenhugger. Det er et arbejdende museum, og de hyggelige stenbrydere viser gerne, hvordan man i gamle dage huggede granitblokke op i mindre sten. Man kan endda få lov til at prøve det selv!
Moseløkken Stenbrudsmuseum er åbent mandag til fredag fra kl. 10 til 17 i perioden april til oktober.