Artikel

Kyststien: Fra Svaneke til Snogebæk

Oplev kystlinjen langs det østligste Bornholm, og det næst-østligste område i Danmark udover Ertholmene.

Nyttig information om turen

Dette er en af kyststiens kortere etaper, og terrænet er forholdsvist fladt hele vejen. Du vil både gå langs stier og vej, med fri udsigt til Østersøen.

Her får du – i kort form – de vigtigste informationer om kyststi-etapen fra Svaneke til Snogebæk:

Ruten

Svaneke Havn – Frenne Odde – Grisby – Årsdale – Sjølla – Nexø – Nexø Sydstrand – Balka Strand – Snogebæk Havn

Længde og sværhedsgrad

Svaneke – Årsdale, ca. 4 km. (Middel)
Årsdale – Nexø, ca. 6 km. (Middel)
Nexø – Snogebæk, ca. 6 km. (Middel)
I alt en strækning på ca. 16 km.

Start / Slut

Turen starter ved Svaneke Havn og slutter på Snogebæk Havn. Turen varer ca. 6 timer.

Rutebeskrivelse og flere tips

Denne strækning langs kyststien er på ca. 16 km og kan opdeles i flere underafsnit. Går du kyststien ‘med uret’ rundt fra Rønne, er dette den sidste strækning med klippekyst, før du kommer til Sydbornholms hvide sandstrande og klitter. Herunder får du en rutevejledning for etapen og tips til nogle af de seværdigheder, som du kommer til undervejs på din rute. Du kan klikke på billederne for at få mere information om de enkelte steder.

Her er rutebeskrivelsen og undervejs kommer du forbi disse seværdigheder:

Aarsdale

Fra Svaneke Havn følger du stien langs kysten, forbi det gamle fyr. Du følger stien videre, og kommer forbi Hullehavn Campingplads som om sommeren er et velbesøgt badested. Stien snor sig om klippekysten, og efter at være kommet ud af Svaneke, får du et prægtigt udsyn over klippelandskabet. Stien her ender ved landevejen, og her følger du bare cykelstien til Aarsdale.

TIP: Har du mod på at forlænge vandreturen, kan du fra Aarsdale følge cykelvej 22 mod Paradisbakkerne - et fantastisk naturlandskab, med sprækkedale og skovmoser. Der skal dog påregnes ca. 5 km hver vej, og derudover selvfølgelig også turen rundt i selve Paradisbakkerne, hvor du kan følge tre forskellige ruter.

OBS: Ved Aarsdale finder du både offentlige toiletter og restauranter.

Nexø

Fra Aarsdale går ruten fra havnen ad den gamle redningssti langs kysten. Du kommer forbi de skærgårdsagtige klippeformationer, og på nogle steder er stien meget smal. Du vil vandre forbi adskillige gamle skanser, som er forsvarsværker mod angreb på kysten. Denne strækning byder på mindre stigninger. Kort inden du når Nexø, vandrer du forbi Stenbrudssøen, der - som navnet antyder - har været et aktivt stenbrud, der blandt andet har leveret sten til Vor Frue Kirke i København, og til Frihedsstøtten, der markerer stavnsbåndets ophævelse. Du går nu ind i Nexø by, som er Bornholms næststørste by efter Rønne.

OBS: I Nexø findes der rigeligt med muligheder for spisning, indkøb og overnatning, og også offentlige toiletter. Syd for Nexø finder du desuden en offentlig shelterplads. Du finder pladsen ved at dreje til højre når du går ud af byen langs havnen, og derefter vandre igennem Nexø Lystskov og krydse Mosevej.

Balka Strand

Fra Nexø Havn følger du vejen ud af byen, og går forbi en Netto. Herfra følger du cykelstien, indtil du passerer det sidste hus, og følger en sti til venstre der går mod Balka Strand. Er du fuglekigger, er dette område ekstra interessant, da det er et vildtreservat og øens bedste fuglelokation. Du følger stien over en gammel skanse, og går gennem Balka Lyng til du når Balka Strand - en af Bornholms bedste badestrande.

OBS: Ved Balka Strand finder du offentlige toiletter.

Snogebæk Havn

Fra Balka Strand er ruten let overskuelig - du følger bare stranden og til tider sti, der går inde langs nåletræerne. Der er ikke langt til Snogebæk herfra, hvor denne del af etapen ender.

OBS: Umiddelbart inden Snogebæk Havn finder du en shelterplads. Ved selve havnen finder du også offentlige toiletter.

App: Bornholm - Den Officielle Rejseguide til iOS

Med denne app, udgivet af Destination Bornholm, får du alt, hvad du skal vide om Bornholm. Og i app’en finder du gode og nyttige tips til overnatning, spisesteder, indkøbsmuligheder og transport på din vej langs kyststien.

Gratis

Litteratur om kyststien på Bornholm

Ønsker du flere informationer og kortmateriale til kyststien på Bornholm, så kan vi anbefale to bøger, som begge kan købes i vores webshop eller hos turistinformationerne på øen: