Artikel

Kyststien: Fra Boderne til Rønne

Er du gået kyststien 'med uret', er du snart i mål. Du vil her gå meget langs strand og klinter, men undervejs kommer du også igennem både skov og sommerhusområder.

Nyttig information om turen

Dette er en af kyststiens mellemlange etaper. Terrænet er vekslende, med de største højdevariationer omtrent midt på ruten. Du kommer igennem  en lang række mindre kystbyer, og vil opleve imponerende naturfænomener (der måske også er noget af Bornholms lidt mere ukendte natur).

Her får du – i kort form – de vigtigste informationer om kyststi-etapen fra Boderne til Rønne:

Ruten

Boderne – Læså – Risebæk – Sose – Arnager – Bornholms Lufthavn – Stampen – Galløkken – Rønne Havn – Bornholms Velkomstcenter

Længde og sværhedsgrad

Boderne – Arnager, ca. 9,5 km. (Svær)
Arnager – Galløkken, ca. 6,5 km. (Middel)
Galløkken – Rønne Havn, ca. 3 km. (Let)
I alt en strækning på ca. 19 km.

Start / Slut

Turen starter på Boderne Havn og slutter hos Bornholms Velkomstcenter på Rønne Havn. Turen varer ca. 4 timer.

OBS: Korttjenesten Komoot understøtter pt. ikke aftegning af ruter, der ikke går langs allerede markerede stier, hvilket indebærer dele af kyststien. Derfor er dele af denne rute (indtil videre) ukorrekte på ovenstående kort. Følg i stedet skiltene og rutebeskrivelsen længere nede på denne side.

Rutebeskrivelse og flere tips

Denne del af kyststien er ca. 19 km lang, og der er mulighed for at opdele den i mindre etaper. Sydbornholms terræn ligger lavt i sammenligning med Nordbornholm og klippekysten, men ruten her tager dig alligevel op og ned af skrænter og klitter. På en stor del af ruten går du langs stranden, med flot udsigt ud over Østersøen. Flere steder langs ruten (eller i nærheden af), har du desuden mulighed for at overnatte i offentlige shelters. Herunder får du en rutevejledning for etapen og tips til nogle af de seværdigheder, som du kommer til undervejs på din rute. Du kan klikke på billederne for at få mere information om de enkelte steder.

Her er rutebeskrivelsen og undervejs kommer du forbi disse seværdigheder:

Sose

Fra Boderne Havn starter du med at gå vest langs stranden, hvorefter du hurtigt vil støde på Læsåens udløb. En bro fører over åen, længere oppe. Du følger stadig stranden mod vest, og kan se at landskabet her domineres af klinter. Der går sti oppe på klinterne mange steder, men det er nemmest at gå langs stranden. Efter et par kilometer kommer du forbi Risebækkens udløb - et vandfald, der kaldes 'Det røde vandfald', da vandet kan være farvet rødt af okker. Herfra nærmer du dig Sose Bugt. Inden du når Sose Odde, skal du følge skiltningen der leder dig op på skrænten, og gå langs stien der.

TIP: En decembernat i 1678 fandt en af danmarkshistoriens værste skibskatastrofer sted ud for Sose bugt. 19 ud af 24 skibe blev slået til vrag, da de blev fanget i en slem storm og gik på grund ved Sose Rev. Der var tale om en svensk konvoj, der i begyndelsen af Skånske Krig var på vej fra Pommern til Sverige. Der var omtrent 4.000 mennesker ombord, hvoraf en stor del var kvinder og børn. Det vides ikke præcis hvor mange der omkom, men en stor del af de skibbrudne druknede eller døde senere af forfrysninger. Du kan se fund fra vragene på Bornholms Museum i Rønne, og der skyller endda stadig vragrester op på stranden i dag, over 300 år senere.

Arnager

Fra skrænten ved Sose Odde, følger du den skiltede sti gennem skoven. Du kan vælge at følge den skiltede sti på skrænten, men du kan også vælge at forsætte langs stranden. Når du når shelterpladsen, kan du dog ikke følge stranden meget længere, så drej op ad trappen her, og følg stien indtil du når Arnager.

OBS: Shelterpladsen kort før Arnager er offentlig, og du kan overnatte her, hvis den er ledig. Ved Arnager Havn finder du desuden offentlige toiletter.

Bornholms Lufthavn

Er det lavvandet, kan du vælge at gå langs stranden fra Arnager Havn. Vær dog opmærksom på at stranden ikke er særligt bred her. Følger du i stedet skiltemarkeringen, skal du gå nord igennem Arnager, og finde Arnager Røgeri i landsbyens nordvestlige ende. Bag ved røgeriet kan du følge en sti, der går langs den indhegnede landingsbane ved Bornholms Lufthavn. Følger du denne sti, ender du ved Stampen - et privat sommerhusområde. Følger du ruten langs stranden, skal du ligeledes op fra stranden og igennem sommerhusområdet, når du når for enden af lufthavnens område.

Stampen og Galløkken

Stampen er et aflukket sommerhusområde, men du kan gå ad den store vej (Stampen 1), der starter hvor stien langs lufthavnen ender. Du følger vejen helt op til hovedvejen Søndre Ringvej, hvor du kan dreje til venstre ind i skoven. Følg skovstien indtil du når Strandvejen, og gå herefter langs vejen indtil du er kommet forbi Fredensborg Badehotel. Efter hotellet kan du igen følge en sti gennem skoven, og et stykke inde kan du dreje til venstre, og følge en stejl sti ned mod stranden. Du er nu på Galløkkens sydlige ende, og her er det anbefalelsesværdigt, at følge stien der går langs skrænten. Der findes mange stier på Galløkken, og du kan sagtens vælge at gå langs andre stier. Følger du en af stierne langs kysten, ender du ved Rønne Havn.

TIP: Har du mere mod på at vandre i naturomgivelser end i byområde, kan du fra Fredensborg Badehotel vælge at krydse vejen, og følge skiltene mod Den Grønne Ring – et sammenhængende skiltet naturområde, der omkranser Rønne og ender ved Nordskovens Camping). Ruten er ca. 8 km.

Rønne

Her kan du følge havnen nordpå, indtil du når Nordre Kystvej og Bornholms Velkomstcenter, hvis det er her du vælger at slutte din kyststivandring.

OBS: Vær opmærksom på, at der ikke er skiltet for kyststien inde i selve byen. I Rønne finder du alt hvad hjertet begærer af restauranter, hoteller og butikker, og der er adgang til offentlige toiletter flere steder; eksempelvis på Sct. Mortensgade og ved Nørrekås Lystbådehavn. Måske benene skal have et tiltrængt hvil?

App: Bornholm - Den Officielle Rejseguide til iOS

Med denne app, udgivet af Destination Bornholm, får du alt, hvad du skal vide om Bornholm. Og i app’en finder du gode og nyttige tips til overnatning, spisesteder, indkøbsmuligheder og transport på din vej langs kyststien.

Gratis

Litteratur om kyststien på Bornholm

Ønsker du flere informationer og kortmateriale til kyststien på Bornholm, så kan vi anbefale to bøger, som begge kan købes i vores webshop eller hos turistinformationerne på øen: